کارخانه نوآوری فرصت ها و چالش ها، مقاله 2

فضای کار اشتراکی کارخانه نوآوری مشهد

کارخانه نوآوری فرصت ها و چالش ها، مقاله 2

کارخانه نوآوری فرصت ها و چالش ها، مقاله 2 800 533 کارخانه نوآوری مشهد

حرکت نوآورانه در دنیای امروز به ندرت میتواند حاصل نبوغ یک شخص باشد. در دنیای نو، این حلقه های به هم متصل هستند که با رد و بدل کردن اطلاعات می توانند به حرکتی نوآورانه منجر شوند. در اصل شبکه سازی یکی از مهمترین بخشهای دستیابی به نوآوری است. یک شبکه نوآوری شامل افراد، شرکتهای کوچک و بزرگ، استارتآپها، موسسات دانشگاهی و دولتی است که خارج از سازمان هستند اما مایلند تا با همکاری یکدیگر ایده های جدید مطرح و محصولات، خدمات یا مدل های کسب وکار ایجاد کنند. مسئله اصلی این است که این حجم عظیم از افراد و سازمان ها باید در یک پلتفرم مشخص سازماندهی شوند تا به هدفی که برای خود تعیین کرده اند دست یابند و به یک معامله برد – برد برسند. و اینجاست که مفهومی با عنوان شبکه نوآوری پا به عرصه وجود می گذارد.

کارخانه نوآوری مشهد، بستری است که به طور کارآمد افراد، دانش و ایده ها را به هم متصل می کند و در عین حال همکاری و نوآوری را تشویق می کند. این کارخانه ها محلی برای صاحبان ایده و کسب وکارهای نوین و جدید بوده که با استفاده از امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد، می توانند به رشد و توسعه سیستم و کسب و کار خود کمک کنند. در واقع فعالان کارآفرینی و استارتاپی در این فضا علاوه بر پیشرفت در زمینه کاری خود می توانند با شتاب بیشتر مسیر رشد خود را طی کنند. با همکاری افراد حقیقی و حقوقی، فاصله ایده تا محصول یا خدمت به شدت کاهش پیدا می کند و همین سبب میشود تا آن محصول یا خدمت زمان بیشتری را در بازار بگذراند و طبیعتا سود بیشتری را متوجه ذینفعان کند.

کارخانه نوآوری راه حل ایده آل برای ایده های فن آوری است که در مرحله اولیه رشد هستند. در این فضا، آنچه را که ایده ها فاقد آن هستند فراهم می آورند: مهارت مدیریت عملی، تجربه توسعه و شرکای اختصاصی سرمایه گذاری خطرپذیر که برای اجرای هر ایده ای لازم است.

کارخانه نوآوری، تولید و آزمایش ایده های جدید را سیستماتیک می نماید و سازمان ها را قادر می سازد تا ایده های تعداد زیادی از افراد را جمع آوری و اعتبار سنجی کنند.

کارخانه نوآوری، محل مناسبی را برای طرح ایده های جدید و افرادی که ایده های نو در زمینه های مختلف دارند، را فراهم می آورد تا بدون سردرگمی، به محلی مراجعه نمایند که پذیرای ایده ها و افکار جدید است.

کارخانه نوآوری همکاری را تسهیل می کند، روند نوآوری را ساختار می بخشد. شرکت کنندگان را می توان با توجه به زمینه های مورد علاقه گروه بندی کرد و از این طریق تشویق می شوند تا مشارکت و همکاری و همدلی بیشتری در کسب و کار و توسعه و پیشرفت رقم بخورد.

– کارخانه نوآوری، بستری برای آزمایش سریع ایده های جدید، ساخت نمونه های اولیه و ایجاد و بکارگیری و تست آن در موارد تجاری است.

تیم سازی: کارخانه نوآوری، زمینه مشارکت و هم افزایی بین افراد خلاق و نوآور را به وجود می آورد. یک معمار فرآیند و کارشناسان فن آوری های نوآورانه، مانند یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و ربات های گفتگوی اینترنتی، و همچنین یک دانشمند داده و یک برنامه نویس در کنار هم قرار می گیرند، این فضا، امکان دسترسی به سرپرست پروژه، اسپانسری از ایده و تجاری سازی آن، کارشناسان فنی و همچنین افرادی که از محصولات و خدمات نوآورانه استفاده می کنند، را فراهم می کند.

تولید و آزمایش ایده ها: فضای کارخانه نوآوری، به تولید ایده های جدید کمک می کند و به تیم ها یاری می رساند تا تشخیص دهند که کدام یک از ایده ها، قابلیت اجرایی بهتری را داراست و بهترین ایده ها برای عملیاتی سازی، انتخاب می شوند.

ساخت نمونه های اولیه: آزمایشگاه و متخصصان حاضر در کارخانه، به تیم ها کمک می کند تا قبل از مقیاس پذیری، ایده خود را در یک بازه زمانی کوتاه مورد ساخت و آزمایش قرار دهند و قبل از صرف هزینه های زیاد، روی یک راه حل نمونه اولیه کار کنند.

از اثبات مفهوم تا نمونه تجاری: در مرحله اثبات مفهوم، تیم ها آزمایش می کنند که آیا این فناوری عملی است و آیا استفاده از آن آسان است. آنها سپس نمونه تجاری را تولید می کنند.

کارخانه نوآوری فرصت ها و چالش ها، مقاله 1

منبع: مرکز نوآوری شهری مشهد